Doelstelling & Geschiedenis

Het Koninklijk Sint Catharinakoor stelt zich in de eerste plaats tot doel mensen te verenigen om gezamelijk hun hobby (zingen) uit oefenen.

Samen met vrienden in groep één-of meerstemmig zingen is een unieke belevenis.

Daarnaast heeft het koor als doel om op regelmatige tijdstippen de liturgische vieringen in de Sint Catharinakerk te Zillebeke (of op andere locaties) alsook profane vieringen op te luisteren.

Hierdoor kan het koor genoegen brengen aan zijn  publiek en laat het dit publiek kennismaken met een brede waaier van genres en componisten.

Tenslotte heeft het koor ook een sociaal doel.

Iedereen (jong, minder jong, met of zonder ervaring) is van harte welkom in het koor.

Naast het muzikale plezier wordt er samen gelachen en gepraat, een uitstap georganiseerd, Sint-Ceciliafeest gevierd of een traktaat gehouden, kortom vriendschap staat centraal in het koor.

Het Sint-Catharinakoor bestaat dit jaar 53 jaar.

Toenmalig koster Jozef Suffis zorgde samen met enkele jongeren die lid waren van de St-Ceciliafanfare voor de oprichting van het koor.

Voorzitter Serge Coudron en dirigent Jozef Suffis kozen voor de naam "De Nachtegaaltjes"

Het koor kreeg in 1964 zijn definitieve doorbraak toen ook meisjes het koor kwamen versterken.

De groep groeide en kreeg de naam "Jong en Blij."

Begin de jaren zeventig waren er een veertigtal zangers en Hans Vervenne werd organist. Ondertussen kwamen meer volwassenen het koor versterken.

Er werd zelfs een langspeelplaat gemaakt samen met Johny Carton uit Poperinge. Harry Silver en zijn orkest uit Brussel zorgden voor de muzikale omlijsting.

Het koor bleef wat verweesd achter toen Jozef Suffis naar Waregem vertrok.

Gelukkig  werd Renaat Debouvere onze vaste begeleider.

In 1990 onder Pastoor Denorme kreeg het koor zijn huidige naam het "Sint-Catharinakoor."

Het koor zorgde in het dorp voor heel wat activiteiten, zoals ontmoetingen en samenwerking met verschillende koren:

o.a. uit Seelbach, Moorslede, Roeselare, Hulste, Elverdinge en de Reutelnoot.

Het opluisteren van missen en jubilea op de parochie, het organiseren van concerten.

Ook verleenden wij graag onze medewering aan organisaties zoals: het Davidsfonds de Beke; De H Bloedprocessie in Voormezele, de Janne Pannefeesten in Nieuwpoort.

Verder organiseren wij om de 2 jaar een vaderdagontbijt concert en elk jaar een kip aan 't spit.